תודעה יהודית, הגות, חינוך ומשפחה
  www.shirat-rash.022.co.il
'שירת רש' - מאת הרב שי הירש
יום ה', יז’ בסיון תשע”ט
    דף הבית  |  יצירת קשר  |  הזמנת הרצאות למוסדות חינוך  |  למכון תורני תורת שלמה  |  להזמנת הלקט 'המחזיר שכינתו לציון'  |  להזמנת הספר 'עטרת שלמה' - חדש  
מתוך אזכרה בישיבת ההסדר בראשון לציון במהלך השלושים - יח' שבט תשע"ט.

*YouTube:wqdOMwtNF4E* מקורות:- מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים (לעצמו – אור לנתיבתי) "כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים (ברכות ו:. בכלל זה והיסוד לזה הוא שיהיו דבריו נשמעים לו לעצמו. (אור לנתיבתי / ג. ליראת שמים). אורות הקודש / חלק ג - מוסר הקודש / עמוד קמז / היסוד הכללי - קא האדם צריך להיחלץ תמיד ממסגרותיו הפרטיות, הממלאות את כל מהותו, עד שכל רעיונותיו סובבים תמיד רק על דבר גורלו הפרטי, שזהו מוריד את האדם לעומק הקטנות, ואין קץ ליסורים גשמיים ורוחניים, המסובבים מזה. אבל צריך שתהיה מחשבתו ורצונו, ויסוד רעיונותיו נתונים להכללות, לכללות הכל, לכללות העולם, לאדם, לכללות ישראל, לכל היקום. ומזה תתבסס אצלו גם הפרטיות שלו בצורה הראויה. וכל מה שהתפיסה הכללית היא יותר חזקה אצלו ככה תגדל שמחתו, וככה יזכה יותר להארת האור האלהי, כי שם מלא חל על עולם מלא, ולית שכינתא שריא באתר חסיר, וכיון דבאתר חסיר או פגים לא שריא, איך תשרה באתר שהכל נטול וחסר, ואין שם כי אם נקודה דלה מצערה ואפסית, שהיא הפרטיות האנכית לבדה. והתביעה הזאת להיות תמיד נתון ביסוד הכללי, בצרורא דלעילא דביה חיי כולא, הוא יסוד נשמת הצדיקים, המתהלכים לפני האלהים, ומתענגים על ד'.... אורות ישראל / פרק ג סע ה - הַצִּמָּאוֹן לְהִבָּלַע כֻּלּוֹ בְּרוּחַ יִשְׂרָאֵל צָרִיךְ הוּא לְהִתְגַּבֵּר. לַחְשׁב יִשְׂרְאֵלִיּוּת, לְהַרְגִּישׁ יִשְׂרְאֵלִיּוּת, לִחְיוֹת חַיִּים יִשְׂרְאֵלִיִּים, לִרְאוֹת בְּשִׂמְחַת יִשְׂרָאֵל, זאת הִיא מְגַמָּה עֲמֻקָּה גְּבוֹהָה וּרְחָבָה, מְלֵאָה טַל חַיִּים שֶׁל קדֶשׁ, מֻבְדֶּלֶת מֵרֶגֶשׁ דֻּגְמָתָהּ אֵצֶל אֻמּוֹת-הָעוֹלָם, שֶׁרָפוּד בְּהַרְבֵּה שִׂנְאַת הַבְּרִיּוֹת וְרִשְׁעָה בְּלֹא אִידֵאָל קדֶשׁ פְּנִימִי. הַצִּמָּאוֹן לְרוּחַ הָאֻמָּה צִמָּאוֹן הוּא לַד', לְאוֹר תּוֹרָה, לְישֶׁר, לְחָכְמָה, וּלְכָל טוֹב וְנַעֲלֶה. ו. אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁהוּא רוֹצֶה לִזְכּוֹת לְאוֹר חַיִּים בֶּאֱמֶת, צָרִיךְ הוּא שֶׁיַּסְכִּים לִהְיוֹת שׁוֹתֵל עַצְמוֹ בִּכְנֶסֶת-יִשְׂרָאֵל בְּכָל לִבּוֹ בְּכָל חוּשָׁיו וְכחוֹתָיו הַגַּשְׁמִיִּים וְהָרוּחָנִיִּים, שֶׁיָּשִׂים אֶת מְגַמַּת חַיָּיו לִקְנוֹת לוֹ לְפִי הַיְכלֶת שֶׁבְּיָדוֹ אֶת הַמִּדּוֹת הַיִּשְׂרְאֵלִיּוֹת וְאֶת הַיְדִיעוֹת הַמְיֻחָדוֹת לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁראשׁ לְכֻלָּן הִיא הַתּוֹרָה בְּכָל רָחְבָּהּ בְּכָל סְעִיפיה.... ראשי פרקים לסיפורים:- תרגום של תורת הרב קוק – לנפש ומידותיה. - השימוש במקורות –"בעל השמועה" - לקיחת אחריות – לא לפרסם דברים בעילום שם. - "אל עמי", "פנים אל פנים", מהו"ת, "הגרעינים התורניים". - שנאת הגאוה ואהבת ארץ ישראל. - התהליך – מבחן התהליך/מאמץ - לא מבחן התוצאה. - "לפי המשימות - כך הכוחות" - שיעור בשמחת תורה לפנות בוקר. - הקודח חור בספינה - מרידה רוחנית בערך של ארץ ישראל – אורות התחיה מג - עיירות טבעיות ועיירות פיתוח - מתאבק בעפר רגליהם - לשון מאבק רוח חיים - שמירת הלשון בין רבע לאחת לאחת ורבע - מגילת רות – "לא 'אברהם יצחק' ולא 'צבי יהודה' אלא פשוט עובד..." - חתונה צנועה – לבוש צנוע – הזמנה הסבא באותיות קטנות, הסבא לא יכול לרקוד עם החתן מרוב מהירות - שמיטה – היחס שבין שמיטת קרקעות "גיבוי כוח" לבין שמיטת כספים (פרוזבול) - קטנוניות – הצורך בהדרכה ובהכוונה במקום עמל - הדרכות אישיות לפני המעבר לשבות ישראל - א. לימוד מתוך מקורות. ב. יחס אישי. ג. בניין הנפש. - דמוקרטיה ויהדות או מוסר ודמוקרטיה – בפגישה עם אנשי דור שלם - חריפות נוראה כנגד המנסים לקעקע את תורת הרצי"ה לאחר ההתנתקות - "אוניברסיטה – מקום שאנשים המציאו כדי לעטר את עצמם בתארים..." - תחושת גאוה – בשלט של המכונית.. שנועל את הדלת. - מושג הדתיות – המצומצמת לעומת חיים שלימים. - אין דבר תורה בשולחן וכל הסעודה זבחי מתים אלא כל השולחן לפני ה'.